søndag den 30. oktober 2016

DIY Papmache græskar malet med kaffe

Sjældent har jeg været så irriteret på papir og i særdeleshed på bogpapir fra en gammel bog, som jeg var da jeg startede dekorationen af det anden sidste græskar. Bogpapiret ville ikke bukke sig rundt om græskarret og det ville slet ikke side fast. Så det var lige før jeg opgav at pynte med det. Men må jo også indrømme at jeg er lidt stædig og jeg ville virkelig gerne pynte græskarret med gammelt bogpapir frem for en ganske almindelig avis. Så til sidst lykkedes det da også. Papiret måtte rives ud i meget små stykker og først sættes spredt på og lidt efter lidt kunne stykkerne overlappe hinanden.

Papmache græskar bliver malet med kaffe

Gammel papir er af så høj en kvalitet at det laaangt overgår dagens bogpapir. Det suger ikke vand på samme måde som nyt papir og det falder ikke sammen. Så jeg kan blot konstatere at det er af en langt bedre kvalitet og måske egner sig allerbedst til at tegne og male på. Skulle du være udstyret med en engels tålmodighed, kan jeg anbefale dig at forsøge dig med papmache med gamle bøger.

De to færdige græskar. Det mørke græskar er malet med flere lag kaffe.
Det lyse græskar er først dekoreret med papmache og derefter malet med kaffe.

Noget af det der overraskede mig allermest var den porcelænsagtige og lak lignende overflade kaffen gav mine græskar. Det var en ekstra bonus som jeg virkelig værdsætter. Men jeg er også opmærksom på at det ikke er porcelæn og de er ikke lakkerede. Så hvis de bliver våde... Derfor hvis du maler græskar med kaffe og de skal kunne tåle vand, så husk at lakere dem. Det vil desuden forlænge deres holdbarhed.

I videoen herunder kan du se hvordan jeg løste papmache problemet med det gamle genstridige bogpapir. Du kan også se hvordan jeg fik den dybe mørke farve frem på mit kaffe malede græskar.



Afslutningsvis vil jeg sige at det er godt nok første gang at jeg har malet med både skocreme og kaffe, men det er absolut ikke sidste gang. Resultaterne er fantastiske og jeg er ovenud begejstret, for de effekter det har givet.

Materialeliste:
DAMMS lommeordbøker, Tysk/Norsk - Norsk/Tysk
Udendørs trælim blandet med vand, Limfix universal inde/ude købt hos 
Kaffepulver, KENA mocca, købt i Aldi

Jeg håber du er blevet inspireret til selv at gå i gang med at lave dine egne græskar fra bunden og vil ønske dig rigtig god fornøjelse og en uhyggelig Halloween :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar