torsdag den 29. september 2011

Papmachemasse opskrift med mel lim DIY / hjemmelavet


Den har været længe undervejs, men nu er jeg endelig klar med opskriften på en rigtig lækker våd papmachemasse, lavet fra bunden af og en fornøjelse at arbejde med... og ikke mindst til meget små penge.

Sådan er fremgangsmåden for at lave din egen papmachemasse med hjemmelavet lim.

Den rå papmachemasse lavede jeg sådan her:
Jeg har brugt helt almindelige aviser, revet ud i stykker.
Hældt kogende vand over, så det var dækket og mere til...
Derefter lod jeg aviserne stå i blød i nogle dage... rørte lidt rundt i dem, ind i mellem...
Den våde avismasse tog jeg derefter en lille portion af op i en blender og godt med kogt vand.
Massen blev blendet, så den var blød og lækker som havregrød
Den blendede avis-papir-masse blev derefter hældt op i en si og fik lov at stå og dryppe af...


Limen blev lavet på denne måde:
1 kop fin salt med jod
3 kopper billig hvedemel
7 kopper kogende vand
Det hele blev blandet i en skål og blendet med en stavblender, til en lind, klumpefri og silkeblød grød


De to ting (rå papmachemasse og mellim) blandes til en lækker papmachemasse:
Derefter tog jeg en håndfuld af den blendede papirmasse og klemte med mine hænder, lidt mere af det overskydende vand ud... lagde klumpen i en skål og blev ved indtil min skål var fyldt med papirklumper. Så øste jeg noget af den hjemmelavede mel-lim over papirmassen... æltede papirmassen og limen sammen indtil det føltes rigtigt i mine hænder... en virkelig lækker papmachemasse... der sidder sammen når man klemmer på den, men som også skiller når man hiver i den, helt som papmachemassen skal gøre... nu har du en lækker våd papmachemasse.

Note: Grunden til at jeg KUN bruger kogende og kogt vand er at risikoen for at produktet kommer til at lugte dårligt, pga. bakterier i vandet, nærmest elimineres og massen kan stå længe uden at blive dårlig og brugt når man er i humør og der er tid.

God fornøjelse med din egen hjemmelavede papmachemasse :)

6 kommentarer:

  1. Hejsa. Det lyder super med den masse, men hvor lang tid kan de forskellige dele holde sig og hvordan er det bedst at opbevare dem? Vh Christian.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christian, jeg kan desværre ikke give dig et nøjagtigt svar, da det er en rum tid siden jeg sidst hyggede mig med papmache. Men som jeg husker det, havde jeg min masse i flere uger... i en skål på køkken bordet, uden låg... På den måde kunne jeg hele tiden holde øje med konsistensen og ikke mindst tjekke om det ændrede karrakter og begyndte at blive "dårligt". Glemte desværer at tage noter... Jeg håber at du trods alt kan få noget ud af mit svar og ønsker dig rigtig god fornøjelse :) Pia

      Slet
  2. Har du en ide til hvordan man bevarer limen så den ikke tørre. Jeg tænker selv at en lukket beholder burde kunne gøre det. jeg skal bruge en anselig mængde papmache så vil helst gerne lave store portioner :D Men jeg tror jeg bruger din opskrift, da den virker både overskuelig og meget billig i den mængde jeg skal bruge. Jeg har ikke tænkt mig at papmachen skal lægges i alt for tykke lag, så hvad ville du anslå tørretiden til?? Bare et gæt ;)
    Vh Christian

    SvarSlet
  3. Hej Christian, du har ret, når du opbevarer limen i en lufttæt beholder... da den er lavet på mel, bør den nok også stå på køl... hvis den skal stå længe... Mht. tørretiden på papmache, kommer det ikke kun an på hvor tykt labet er, men også hvad det ligger på. Hvis papmachemassen ligger på f.eks. plastik, metal eller glad er det jo en lufttæt bagside og det vil forlænge tørretiden... Hvis papmache'en derimod ligger på hønsenet med stof eller avispapir, vil tørretiden være væsentlig kortere... Derudover er der rumets temperatur, luftfugtighed og ikke mindst luftgennemstrømning, der også spiller en rolle... Selv er jeg en utålmodig sjæl, hvad angår tørretid... Så jeg har tørret mange af mine emner både i ovn og microovn... Men da det lyder som om det er noget stort du skal lave kan det jo nok ikke bruges... Er nysgerrig... :D Hvad er det du vil fremtrylle? Held og lykke med projectet :D Pia

    SvarSlet
  4. Jeg laver terræn til et spil der hedder warhammer og skal i gang med at lave en modul skyttegrav;-). Dine tips har været til stor hjælp. 1000 tak;-)

    SvarSlet
  5. Hej Christian, Warhammer kender jeg lidt til og landskabet er som du skriver opbygget i moduler, så det skal nok blive godt :D Tror du med held ville kunne tørre dine moduler i en ovn og på den måde få hurtige resultater... Jeg har et par tip mere: Når du skal blende det våde avispapir, behøver det ikke at stå i flere dage, når bare det hele er gennemblødt af vand... Tag det kogte vand fra papiret og hæld op i blenderen, sammen med en smule papir... Sæt en si over det våde papir og hæld den blendede papirmasse op i sien, så vandet løber tilbage til det papir der ligger i blød... På den måde beholder du den lim og tryksværte der er i avispapiret og skal heller ikke koge så meget vand. Rigtig god fornøjelse og held og lykke med skyttegraven :D Vil da meget gerne høre fra dig, når du har lavet modulet og hvis du har lyst, skrive et indlæg med foto af din kreation her på bloggen... Gode tanker, Pia

    SvarSlet